Tuesday, May 19, 2009

untung vs keihklasan




Mungkin anda yang diluar sana sudah menonton kedua – dua filem ini. Jadi apakah reaksi kalian apabila menonton kedua – dua filem ini? Sebelum anda menjawab, biarlah penulis menyatakan pendapat penulis berkenaan dengan kedua – dua buah filem ini. Namun, penulis bukanlah seorang yang arif berkenaan dengan filem. Oleh yang demikian, penulis terpanggil untuk memberi pendapat yang ikhlas datang dari benak hati. Jika anda diberi peluang untuk menghasilkan sebuah filem, apakah yang anda inginkan? Kepuasan? Keuntungan barangkali. Ataupun tanggungjawab sosial yang anda ingin sampaikan kepada masyarakat. Bagi penulis, keuntungan bukanlah segala – galanya. Mungkin kini kita telah berada di suasana ’kapitalis’. Ini mungkin salah satu faktor mengapa keuntungan diutamakan.

Kedua – dua buah filem diatas merupakan contoh filem yang terbaik menunjukkan sesebuah produksi itu mementingkan keuntungan ataupun mementingkan karya yang ikhlas yang datang dari hati. Kini masyarakat dimomok – momokkan dengan pelbagai cerita seram dan ganas. Ini telah menjadi ’trend’ masakini untuk menghasikan filem – filem sebegini rupa yang kadangkala bersepah – sepah dipawagam. Apa yang dapat diperhatikan penulis, sehinggakan satu keluarga pergi menonton filem – filem sebegini. Penulis tidak dapat nafikan bahawa ia adalah salah satu cara untuk beriadah bersama keluarga, tetapi disorongkan kepada anak – anak kecil dengan filem – filem sebegini rupa dapat memberikan siknifikasi yang amat besar terhadap pemikiran kanak – kanak.

Jadi ibu bapa perlu ada cheak and balance dalam hal – hal sebegini dan rasionaliti dalam membuat sebarang keputusan. Terus – terang dikatakan bahawa, penghasilan filem perlulah datang daripada hati yang ikhlas. Nescaya, keuntungan itu akan datang kemudian. Suka saya ambil contoh filem – filem seperti Transformers, HULK, 2 Fast 2 Furious dan sebagainya. Kesemua filem ini jika anda teliti tidak pernah memenangi apa – apa anugerah. (Jika ada tolong beri tahu dan lampirkan bukti). Filem seperti No Country For Old Man dan Slumdog Millionaire telah diangkat menjadi juara di festival filem. Ini kerana filem – filem sebegini mempunyai apa yang dipanggil sebagai nilai filem bukan hanya mementingkan keuntungan. Jadi kepada anda diluar sana renung – renungkanlah. Jika anda seorang pengamal filem, anda harus tahu tugas anda. Pena_eletrik signing off.

4 comments:

  1. tak tengok lagi dua2..
    belum ada masa..
    dalam juga ye pemikiran arashy tentang filem tanah air..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. uiks arashy, salam~
    an award 4 you
    feel free to visit my blog ;)

    ReplyDelete