Thursday, March 12, 2009

bangsat kau penjajah!!!

"Takkan Melayu hilang didunia!!!". itulah ugkapan yang dilaung- laungkan oleh Hang Tuah satu ketika dahulu. Penulis menyelak - yelak akhbr dihari mggu yg lalu. hemm...langkah untuk memansuhkan PPMSI adalah satu langkah yg baik. namun ia dicemari dengan perarakkan haram. itu yang mecacat - celakan perhimpunan tempoh hari. Penulis merasakan sudah tiba masnya kita memartabatkan bahasa melayu. kalau tidak kita siapa lagi! Mungkin ada pihak yang tidak akan bersependapat dengan penulis. Namun berapa ramai daripada kita sedar anda bahasa melayu adalah nadi bangsa. tidak bolehkah kita jadi seperti indonesia? rata - rata mereka mengamalkan bahasa mereka sendiri. baik cina mahupun india. sudahlah negara Malaysia ini kecil, kalau begini lah caranya, alamatnya negara Malaysia akan hilang daripada peta atlas yang mana negara ini yang pada asalnya mengamalkan bahasa Melayu. Penulis merasa bangga dengan adanya pertandingan pidato berbahasa Melayu yang disertai oleh orang luar negara. Nampaknya, apa yang penulis lihat masih ada lagi usaha untuk memartabatkan bahasa Melayu. Kepetahan mereka berkata - kata membuatkan penulis sendiri kagum dengan mereka. Mengapa perlu kita bangga dengan bahasa penjajah? Penulis sebenarnya bukan anti dengan bahasa Inggeris, namun ada pihak yang cuba memperlekehkan bahasa ibunda penulis sendiri. Penulis hanya ingin mencadangakan bahawa, jika ingin meningkatkan penguasaan bahasa inggeris dikalangan pelajar, apa kata waktu bahasa inggeris digunakan sebaik mungkin untuk mengajar pelajar. Kita mungkin tidak boleh jadi seperti Jepun mahupun Korea, namun kita mesti mempertahan bahasa ibunda kita. Sedangkan di LOndon semua warganya berbahasa Inggeris, kenapa kita di Malaysia tidak semua boleh bertutur dalam bahasa ibunda kita sendiri? Jadi, anda diluar sana renung - renungkanlah. Mungkin kata - kata keramat Hang Tuah "Takkan Melayu hilang didunia" tidak akan menjadi kenyataan jika ada sahaja pihak yang ingin bahasa Melayu berkubur. Seperti biasa pena_eletrik signing off..

=)

4 comments:

  1. hmmm... bahasa melayu.. bahasa agung... kdg2 bila isu ini dibangkitkan ak akn jd bingung sbb x tau mane pihak nk sblhkn... tp ape yg penting bahasa yg digunakan utk tujuan baik... tentang isu ppmsi tu ak rsa tidak slah kalau kita guna bahasa orng lain utk kebaikan dan bagi kes ini adlah bagi tujuan pembelajaran... mmg btul kita lebih bangga guna bahasa kita tapi bila bahasa ni x digunakan secara meluas ia akan menyusahkan kita di hari muka... oleh itu, perubahan yang dibuat bagi tujuan kebaikan adalah lebih baik diteruskan...

    ReplyDelete
  2. hoi penulis!!! mane ko nye citer yg ko update sblum ni? jilat ludah sendiri tu??? ni mesti rose merah berdarah marah!! wey jgn di iraukan lah..ni kan blog , pedulik ape nk ckp pe pun. truskan berkarya!!!

    ReplyDelete
  3. dear pena_elektrik...
    ayienloveydovey thinks that..
    there is nothing wrong with the PPSMI...
    we need to incrase our english language..
    its proved around my environment..
    during presentation in my class
    i always use english..
    and i'm lucky coz i can speak in english fluently and my friend understand what i'm trying to present...
    but what happen to those with bad english pronunciation and verb??
    they look silly and trying so hard..
    people will bored..
    so we need english..
    plus we as masscom student..
    english is a need n important!!

    p/s
    ayienloveydovey loves BM too..
    i'm a an overall champion for Pesta Pantun UITM shah alam..
    n i'm representing NS for Pesta Pantun interschool for National level year 2004....
    bahasa melayu itu indah!!!

    ReplyDelete
  4. Bak kata Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dalam petikan salah satu dari filemnya:

    " BAHASA MELAMBANGKAN BANGSA "
    Cukuplah setakat itu banyak maknanya...

    Fikir2x kan lah yer...

    ReplyDelete